torsdag den 10. september 2015

Dyrehold 3

Nye planter


Jeg har længer gerne vil skabe en grøn bund i mit akvarium, en form for græsplæne. Men mine tidligere forsøg har slået fejl.


Som det ses på billedet her er der ikke meget græsplæne over dette. 

Jeg besluttede derfor at jeg vil prøve en ny type plante, og fandt en plante ved navn callitrichoides cuba. En plante jeg ikke tidligere har erfaring med, men håber den er let at holde samt den vil give det græsplæne look jeg er ude efter. 

Da min lokale dyrehandler ikke har den plante, fandt jeg en tysk forhandler der havde den, og som kunne sende dem med posten til DK, ved forhandleren kunne man vælge forskellige pakker med planter, så med de 5 cuba planter var også 3 Rotaka indica, en høj plante der egner sig i baggrunden. Så i stedet for at bede min dyrhandler om at bestille dem hjem, var jeg nysgerrig på hvordan man mon modtager levende akvarie planter med posten. 



2 dage efter planterne var blevet afsendt fra tyskland  modtog jeg min pakke. Som det ses på billederne var planterne pakket ind i boble plast, men en våd grodan som er en form for stenuld der holder på vandet. 
Man kunne dog godt se på nogle af planterne at deres blade havde taget skade af fragten, men forhåbentlig kommer de stærkt igen, og får nogle flotte nye blade. 

Størstedelen af alle akvarieplanter starter deres liv på landjorden, de dyrkes i store gartnerier og bliver vandet som normale planter vil blive det. Først når planterne når ud i dyrehandlernes butik kommer de i vand, hvilket er en stor omvæltning for planterne, og ofte resultere i at planterne bruger alt deres energi på at vænne sig til livet under vand. nogle planter smider alle deres blade efter noget tid, for efterfølgende at få nye blade der kan klare den i vand. Mange planter går derfor nærmest ud når de kommer i vand, for at genopstå på ny, og blive store flotte akvarie planter. 

http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godning-lys/110-begynder/1954-haandtering-af-planter-saadan-faar-du-mest-ud-af-dem


Efter at have modtaget dem med posten kom de i en lille bowle med rent vand, for at skylle de sidste gødnings rester ud, da jeg har rejer i mit akvarium og de ofte er ekstra følsomme for gødnings rester. 

Efter 1 døgn i rent vand i bowlen (det brude havde været 4, men det kunne jeg ikke vente på) begyndte jeg at klargøre dem til at komme i akvariet. Som det ses på billedet gror de er grodan, og det skal man forsøge at få så meget af som overhoved muligt. Det kan man gøre skånsom med kniv og pincet, eller hvis man ikke lige har tålmodigheden til det som jeg gjorde, fjerne så meget med fingrene som jeg kunne.  


På nettet kan man se flere billeder af hvordan folk deler planten op i 8 små planter, og planter dem ud over hele akvarie bunden for at dække et så stort område af bunden som mulig. Jeg tænkte at da jeg ikke har planer om at de skal dække hele min bund i akvariet, behøvede jeg vel ikke dele dem. Så de blev plantet tæt på hinanden i det ene hjørne, og så må tiden vise om de tager fat og spreder sig. 

 Og har er det færdige resultat, så de næste par uger mens planterne tager fat, får de tilsat lidt ekstra co2, for at hjælpe dem på vejen. Ud over det, vil jeg fortage ekstra vandskifte i mit akvarie for at tilføre frisk vand de kan gro i. 

2 kommentarer:

  1. Hej Line! Det er nogle flotte blogindlæg du laver om dit akvariehold og du viser stor viden om dyr, planter og økologi i akvariet. Glæder mig til at høre mere om hvordan du tænker man kan bruge akvariet i en pædagogisk sammenhæng. Mvh Ib

    SvarSlet
  2. Hej Line! Det er nogle flotte blogindlæg du laver om dit akvariehold og du viser stor viden om dyr, planter og økologi i akvariet. Glæder mig til at høre mere om hvordan du tænker man kan bruge akvariet i en pædagogisk sammenhæng. Mvh Ib

    SvarSlet