onsdag den 2. september 2015

Kuglebane

Vi fik i dag til opgave at lave en kuglebane i undervisningen D. 1.9.15.
Opgaven lød på at vi skulle have kuglen til at bevæge sig fra højre hjørnet ned i bunden til venstre hjørne langsomst mulig.

Gruppe blev hurtig enig om, at de ting der var vigtig at have i fokus var længden på banen, jo længere banen skal bevæge sig, jo længere tid vil det tage. En anden vigtig ting var hældningen på banen, hældningen skulle få kuglen i bevægelse, med en så lille hældning så mulig. Den sidste vigtige ting vi snakkede om var at for at sænke farten, ville vi indbygge forhindringer undervejs for at sænke farten på kuglen.

Plan tegningen kom derfor til at se sådan ud, 9 baner med en lille hældning med forhindringer på. 


Undervejs i bygge prosessen kunne vi dog erkende at hvis vi ville have baner med forhindringer på krævede det en større hældning end først andtaget, hvilket krævede mere plads end beregnet, og vores kuglebane blev derfor en bane med masser af forhindringer kuglen skulle igennem, men med kortere afstand at passere og med en større hældning end først antaget. 

 Det færdige resultat blev en kuglebane blev en bane med 7 baner med en hældning der gjorde at kuglen kunne trille uden den gik i stå.
Tiden det tog kuglen at gennemføre banen var 15,85 sekundet, hvilket placerede os på 3 langsomste tid ud af 7 grupper.
Gruppen med 2 langsomste tid havde en bane med mange af de samme overvejelser og tanker som vi også havde, og kuglen var 1 sek langsommere.
Gruppen med den langsomste kugle var gået i en helt anden retning. De havde en bane uden forhindringer, hvilket betød de kunne have plads til flere baner med en mildere hældning end os der brugte forhindringer, så kuglen havde 3 gange så lang en vej ned til højre hjørne end os.
Det betød at kuglen var over 30 sekunder om at komme igennem banen, og en klar vinder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar